"دزدی ملایم" و سه پیشنهاد کاربردی

"دزدی ملایم" و سه پیشنهاد کاربردی

به‌روزرسانی: آذر ۱۳۹۷
این، موضوعِ آزمایش دکتر دن آریلی است که در زمینه اقتصاد رفتاری پژوهش می کند. او در تعدادی از یخچال های خوابگاه دانشجویی دانشگاه MIT آمریکا 6 بسته کوکاکولا قرار داد. همه نوشابه ها ظرف 72 ساعت توسط دانشجویان برداشته شدند.
سواد زندگی - در دوران دانشجویی، پنیرتان را از یخچال مشترک خوابگاه کش رفته اند؟ راستش را بگویید آن سال ها با دیدن شیشه مربای هویج متعلق به یکی از دانشجویان، بی آن که به او بگویید، کمی از آن را نخورده اید؟!

نه شما "دزد" بودید و نه آن دانشجو یا دانشجویانی که پنیرتان را یواشکی برداشته بودند. اگر به جای پنیر یا مربا، داخل یخچال "پول" دیده بودید، آن را بر نمی داشتید و آن دانشجویان هم همین طور.

این، موضوعِ آزمایش دکتر دن آریلی است که در زمینه اقتصاد رفتاری پژوهش می کند. او در تعدادی از یخچال های خوابگاه دانشجویی دانشگاه MIT آمریکا 6 بسته کوکاکولا قرار داد. همه نوشابه ها ظرف 72 ساعت توسط دانشجویان برداشته شدند. آریلی در ادامه به جای نوشابه، پول در یخچال ها گذاشت. همان دانشجویانی که نوشابه ها را برداشته و خورده بودند، به پول ها دست نزدند و سرانجام خود دکتر آریلی، پول ها را جمع کرد.

او آزمایش های بیشتری انجام داد. مثلاً در یک آزمایش به دانشجویان تعدادی سوال دادند؛ به آنها گفته شد به ازای هر پاسخ صحیح، مبلغی پول نقد می گیرند. به گروه دیگر گفته شد در قبال هر پاسخ صحیح، ژتونی می گیرند و می توانند آن ژتون را در همان اتاق، به پول نقد تبدیل کنند. نکته این بود که هر دانشجو، خودش تعداد پاسخ های صحیح اش را می شمرد و به ممتحن اعلام می کرد و بر اساس خوداظهاری، «پول» یا «ژتون قابل تبدیل به پول» می گرفت.*

فکر می کنید دانشجویان کدام گروه بیشتر مرتکب تقلب شدند؟ دانشجویانی که قرار بود پول بگیرند، کمتر تقلب کردند ولی گروه دیگر با ناراستی، نمرات خود را بیش از واقعیت اعلام کردند.

علت این است: انسان ها نسبت به "پول" حساسیت بیشتری دارند و اگر درستکار باشند، هرگز به "پول" دیگران تعدی نمی کنند اما این حساسیت در قبال اشیاء دیگری که آنها نیز ارزش پولی دارند، کمتر می شود؛ شاید اسم این پدیده را بتوان "دزدی ملایم" گذاشت. آزمایش دانشجویان و پول و ژتون را مرور کنید: وقتی قرار بود "پول" بگیرند، کمتر تقلب می کردند ولی وقتی قرار بود "ژتون" بگیرند بیشتر تقلب کردند و حال آن که می دانستند می توانند آن ژتون ها را در همان اتاق تحویل دهند و در مقابلش پول بگیرند.



پیشنهاد فردی:
به عنوان یک انسان درستکار، حواس تان به این باشد که ممکن است در قبال اموال غیر پولی دیگران، حساسیت کمتری داشته باشید و ناخودآگاه به حقوق آنها تعدی کنید.

مثلاً وقتی حواس رئیس تان نیست، ممکن نیست یواشکی از جیب اش 10 هزار تومان بردارید (اصلاً در شأن شما نیست و حتی فکر کردن به آن هم توهین آمیز است) اما بارها و بارها از تلفن اداره برای کار شخصی تان استفاده کرده اید در حالی که تلفن همراه تان روی میزتان قرار داشت. در واقع با این کار، از جیب مدیرتان حتی بیش از 10 هزار تومان نیز برای تلفن های شخصی تان برداشت کرده اید اما غیر مستقیم.

شما ممکن نیست از حسابداری شرکت تان 5 هزار تومان پول بردارید ولی به راحتی یک دسته کاغذ را به خانه می برید.

مثال های دیگر: کارگری که پولی را مستقیم نمی دزدد ولی کم کاری می کند، مسافری که از پتوی مسافرتی که داخل پرواز به او داده اند خوشش آمده و آن را درون کیفش می گذارد، یک مشتری که کتی را می خرد و از آن خوشش نمی آید و آن را بدون کندن اتیکت به فروشنده بر می گرداند ولی نمی گوید که وقتی کت دستش بوده، گوشه ای از آن به لبه میز گرفته و نخ کش شده است، ناشری که کتاب دیگری را بدون اجازه اش چاپ می کند و ... دهها مثال دیگر.

یادمان باشد که هر آنچه ارزش مالی دارد، درست مانند خود پول است و همان طور که در قبال پول و دزدی آن، حساس هستیم درباره دیگر چیزهایی که ارزش پولی دارند نیز حساس باشیم.

پیشنهاد سازمانی:
به عنوان صاحب یک کار و کسب، ساز و کارهای سازمانی را طوری بچینید که مراقبت از اموال سازمان نیز همانند مراقبت های پولی به رسمیت شناخته شود. به یاد داشته باشید که بسیاری از انسان های درستکار و شریف، در برابر اموال دیگران به اندازه پول دیگران حساس نیستند. یک آمار نشان می دهد که زیان وارده از محل تقلب در بازگرداندن لباس ها به فروشگاه های لباس فوشی، از کل خرده دزدی ها در آمریکا بیشتر است.  

پیشنهاد تربیتی:
به فرزندان خود، حفظ حقوق دیگران را به طور مشخص و با تعیین مصداق ها و گفتن مثال ها یاد دهید؛ به آنها بگویید که هر آنچه مشخصاً متعلق به خودشان نیست، اعم از پول و اشیاء دیگر، قطعاً متعلق به دیگری است و تنها با اجازه مشخص صاحبان آنها می توانند از آنها استفاده کنند.


* کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر ؛ نوشته دن آریلی ، ترجمه رامین رامبد ، انتشارات مازیار



"سواد زندگی"، مدرسه آموزش های دانش پایه عصر ایران است. همه رسانه ها می توانند از مطالب این سایت استفاده کنند. اما خواهش می کنیم برای سهیم شدن در گسترش دانایی، با لینک سواد زندگی منتشر فرمایید: 
http://www.savadezendegi.com/

کانال سواد زندگی:  t.me/savadzendegi
برچسب ها: دزدی ، دن آریلی ، رفتار
اشتراک‌گذاری
بدون نظر
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
37
جالب بود
یا اینکه تشریف می‌برید قنادی، جعبه رو پارسنگ نمیکنن و یه تیکه کاغد رو به قیمت همون شیرینی با شما حساب میکنن
حالا هرچه شیرینی گرونتر-سود بیشتر
یا قصابی، که ظرف پلاستیکی زیر گوشت رو به قیمت گوشت کیلو ۸۰-۹۰ هزار تومن با شما حساب میکنن
ایراد بگیرید میگن بهداشتی نیست
اما پارسنگ نمیکنن که انسانی باشه حداقل
بعضی وقتها حتی سعی میکنن سنگین ترین نوع ظروف رو استفاده کنن واسه سود بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
موافق هستمم.ولی وقتی همه ما شخصی سعی کنیم درست باشیم جامعه درست می شود چون همیشه ایراد هست و بهانه برای انجام ندادن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
37
دزدی وقت از همه مهم‌تره به نظر من: عبور عابر از چراغ قرمز یعنی دزدیدن وقت همه رانندگانی که به خاطر این کار دیرتر به مقصد خود می‌رسند. دزدیدن نوبت در صف بانک یا نانوایی هم مصداق دزدی وقت است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
موافق موضوع هستم ایراد هستش ولی اگر فروشنده هر جعبه را به قیمت دو یا سه هزار تومان خریده باشد باید اول آن را پارسنگ کند بعد از محاسبه قیمت وزن خالص شیرینی با سه هزار تومان پول بسته بندی جمع کند که فکر میکنم بنفع مشتری هست.
اشنا
|
Germany
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
9
یادمه یه زمانی جایی کار می کردم که گفتن برید به سلامت. همون موقع دویدم رفتم کتاب فروشی کنار محل کارم یه بسته کاغذ آچهار خریدم دادم به معاون مجموعه گفتم من از اینجا گاهی اوقات پرینت گرفتم هر چند جوهرشو بدهکار شدم ولی این کاغذ که البته شاید کلا 50 تا گرفته باشم باقیش هم جای جوهر حساب کنید. الانم جایی که کار می کنم کار آنلاین دارم هزار مورد شبیه اینو بخودم فشار می یارم انجام بدم که پول رئیسم هدر نره. ولی جدا این کار هیچ فایده ای نداره جز عذاب دادن خودت. اونایی که دزدی ملایم می کنن به مراتب موفق تر از من هستن بارها دیدم. البته من روشم رو تغییر نمی دم ولی صادقانه بگم همیشه رفتار موفق دزدان ملایم آزارم می ده و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
متاسفانه دزدها های ملایم در جامعه ما خیلی زیاد هستند و جالب هر کس که این کار رو انجام مید خودش رو بر حق می دونه . و فکر می کنه زرنگه و با هوش . ولی همه ما می دونیم که دزدی دزدیه و مدام باید به خودمون یادآوری کنیم که هر چقدر هم سخت باشه باید اخلاقیات رو رعایت کنیم . اینکه شما با روشتون سعی در جبران خطا کردید قابل ستایش هست و باید تشویق بشید و مطمین باشید کارفرما و اطرافیان هم متوجه صداقت و درستی شما میشن. اما چیزی که من رو ناراحت می کنه اینه که ما در جامعه خودمون دزدها رو معرفی نمی کنیم و این افراد مدام در جامعه زیاد و زیاد تر میشن
بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
2
8
عالی بود. شایع ترین نوع دزدی این روزها کم کاری کارمندان و کارگران است .
ساره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
8
یا زمانیکه بدون راهنما زدن یهو هر جا که دلمون میخواد میزنیم روی ترمز!
یا زمانیکه روی خط عابر اجازه عبور عابر رو نمیدیم و بیشتر پامون رو روی گاز میذاریم که مبادا اون بره!
یا زمانیکه از فرعی بدون توجه به ماشینی که از اصلی داره میاد، میپیچیم جلوش که زودتر از اون بریم!
یا زمانیکه به بچه مون که کنارمون نشسته میگیم دیدی راه ندادم بهش نذاشتم بره، چجوری حقمو گرفتم!
....
محسن بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
9
سلام
واقعا مطلب تون درست و جالب بود
من یک کارمندم. ما خیلی وقتها اگر کسی پولی مثلا به عنوان عیدی یا نظائر بهمون بده بسیار ناراحت می شیم و شاید برخورد کنیم یا به حراست اعلام کنیم ولی اگر همون آدم مثلا برامون زعفران از مشهد بیاره یا کیف چرم عیدی بیاری به راحتی می گیریم و تشکر هم می کنیم.
واقعا باید بیشتر مراقب افکار و رفتارمون باشیم.
بی نام
|
France
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
6
نگاه کردن به فیلمها بدون خریدن آنها هم جز این دسته محسوب میشه
حامد بنائی
|
Germany
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
1
بسیار خرسندم از آشنایی با سایت سواد زندگی. همچنین سپاسگزار و قدردان عصرایران که سایت سواد زندگی را برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه راه اندازی نمودند. ای کاش بخش خبر سایت عصر ایران هم مانند قبل از بخش نظرات برخوردار بود.
پیروز باشید.
بفل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
4
مطلب خوب و قابل تامل ی است
البته فکر کنم تو کشور ما دزدی های کلان تری داره صورت می گیره
دزدی داره تو تمام سطوح جامعه عادی میشه
حالا این دزدی ها بماند ....
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of)
تخم مرغ دزد
شتر دزد می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
2
7
پزشکی که بخاطر شیفت طولانی نمی‌تواند وقت کافی برای بیمار بگذارد معلمی که به دلیل خستگی کمتر با دانش آموز کار میکند کارخانه داری که هوا داخل پاکت چیپس میگذارد راننده تاکسی که مسافر اضافه سوار میکند کشاورزی که بسته بندی سنگین‌تری برای محصولی انتخاب میکند یا آن را به اصطلاح میسازد
کارگری که حتی ملات را درست به هم نمی‌زند بسار بفروشی که از مصالح کم می‌کند
جامعه پر از از همین اجهافها
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
1
2
خوب و مفید بود
میرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
3
دزدی ملایم در همه المان های زندگی فردی وجود دارد. خود فرد می تواند منابع در اختیارش را به حراج ملایم بگذارد. می تواند زمانش را به راحتی و آرام آرام هدر دهد بی آنکه متوجه باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
2
1
متشکرم
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
1
1
خیلی عالی بود. کیف کردم.
داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
3
بله همه اینا درست اما چکار باید کرد تا رعایت کنن؟
دیانا
|
Germany
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
1
7
به نظرم مطلب واقع جالب و آموزنده بود.و به آدم تلنگر میزد که من هم فلان جا با انجام فلان کار دزدی ملایم کردم و راستش از خودم خجالت کشیدم.ازین به بعد سعی میکنم برای عدم انجام این کار بیشتر مراقب خودم باشم
صابر علیدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
3
همه نظرات درسته دزدی ملایم هم داریم ها....
تو یه اداره 4نفر تو یه اتاق با کار مشابه با اختلاف حقوق چند میلیونی کار میکنند این اسمش چیه؟؟؟؟
جليل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
2
اول من بايد خودم رو اصلاح كنم كه دزد نباشم بعد به فرزندانم بتونم بگم كه دزدي نكنيد دزدي كار بدي هست و از اين جور نصيحت ها.
اگه سياست زدگي و چاپلوسي به ما اجازه بده كه درستكار و پرهيزگار باشيم ، اون وقت ميتونيم اميدوار باشيم به اين حرف ها كه عملي بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
1
3
سلام خیلی مفید بود از وقتی خوندم دارم فکر می‌کنم به چه کسایی که بدهکار نیستم ،کلی حق الناس گردنم هست و تا قبل از این شاید میدونستم ولی اهمیت زیادی نمیذارم،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
شخص بسیار شریفی را می شناسم که سالهای طولانی پستهای بسیار مهمی در حد مدیر کل و معاون وزیر داشته و اطمینان دارم که نه تنها حتی یک ریال سوءاستفاده نکرده بلکه خیلی جاها از حق و حقوق مسلم خودش هم گذشت کرده و از خیلی امکانات دولتی مخصوص مدیران هم استفاده نکرده و زندگی کاملا ساده ای دارد. همین شخص وقتی در میدان تره بار خرید می کند با اعتقاد به اینکه اکثر فروشنده‌ها متقلب هستند، به نحو عجیبی و تا حداکثر ممکن، میوه های درهمی را سوا و دستچین میکند در حالی که قیمت میوه درهمی و سوا کردنی متفاوت است.
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
2
1
ممنون از مطالب زیبا
علی
|
United States of America
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
1
بسیار عالی تنها د بیشتر مواردبعضیهابعلت اینکه دیگران از این دزدی های ملایم حتی دزدیهای اشکار مثل همین اختلاسها انجام میدهند وبا انها هیچگونه برخوردی نمی کنند انسان جری میشه ومی بینه دارند حقش. را پامال میکنند ممکنه او نیز علیرغم میل باطنی همان کار را انجام دهد (دزدی ملایم )
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
0
بسیاربسیار عالی .ممنون
فربد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
0
من هم نسبت به دزدی ملایم بسیار حساس و سختگیرم وای در دوره دانشجویی متخصص زدن خوراکی از یخچال بودم بیشتر واسه دور همی، خیلی لذت بخش بود.
mersad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
1
سواد زندگی یعنی تلاش جهت آموزش های کارآمد جهت کار و زندگی در جامعه
با سپاس فراوان از همه دست اندرکاران این سایت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
اصلا اینها در نظر بعضیها دزدي نیست وبرای فرزندان خود مطرح نمیکنندوواقعا بچه ها نمی فهمند که این دزدی حساب میشود من از اینکه شما چنین مسئله ای را مطرح کردی د برایم جالب بود و جالب تر از آن نظر خوانندگان خدا رو شکر هنوز انسانهای با مسئولیت داريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
1
من هم قبول دارم فعلا سیرزندگی بطرف دزدی پیش ميره هرکس به اندازه خودش مي دوزده ولی قديما اينطری نبود پدرم بقال بود یکسیرتخمه داخل پاکت ميگذاشت یک پاکت هم پارسنگ میکرد حالامغازه داریک سير گل گاوزبان کیلوسیصدتومانی داخل پاکت نیم سیری بدون پارسنگ میفروشه باید چه کرد